Jeg har tenkt å skrive om aldersgruppen 5-6 åringer, altså 1 klassinger. Jeg skal skrive om hvor langt de er kommet i utviklingen og slikt.
I denne alderen er kroppen veldig preget av at den er i sterk fysisk vekst, dette gjør at barnet ikke har like god kontroll over kroppen som før. Den snubler, dulter borti, støter til, ødelegger ting og motorikken er ikke en god venn på denne tiden.
Barnet går også gjennom en 6-års krise, som da er det omvendte av trassalderen. Barnet er nesten ikke til å kjenne igjen og den kjenner nesten ikke seg selv igjen - kroppen skyter i været mens det indre krøller seg sammen. Dette er noe som vil komme på styr etterhvert.
Det kan være stor forskjell på 5 og 6 åringer, i 5 års alderen kan de alt og er best; men når de kommer i 6 års alderen kan man ingenting og ingen trenger dem. Barnet blir også mer selvstendig - det begynner på skolen, får seg nye venner og er kanskje med på en del fritidsaktiviteter.
Barnet får nye språklige utfordringer, den grunnleggende språktilegnelsen er nå unnagjort og det er på tide med høyere nivå. De fleste språklydene er på plass, de fleste ordbøyningene er i samsvar med voksenspråket og barnet behersker de vanligste setningsstrukturene.
Barnet begynner på skolen, noe som også kan bli en utfordring. Mange barn mestrer forandringene veldig bra, de har kanskje allerede begynt å kjede seg i barnehagen, men det betyr ikke at barnet klarer å sitte helt i ro på en stol i 20 minutter.
Sosiale/emosjonelle:
- Blir mer selvstendig og har kontroll over oppførselen sin.
- Forstår rett og galt, og reglene i eks. Spill.
- Liker å leke sammen med andre, det å være alene er ikke like morsomt lengre.
- Kan spørre alvorlige spørsmål, ta barnet ditt på alvor.
Forståelse:
- Forstår tid.
- Sorterer ting i farge, størrelse eller form.
- Tegne personer og hus.
- Kopiere bokstaver og litt fra hukommelsen.
Fysisk:
- Glad i å være i aktivitet; er flink til å klatre, skli, huske og danse.
- Kan fange en middels stor ball.
- Kan stå på en fot en liten stund.
- God kontroll på skriving og tegning, kan fargelegge innenfor strekene.
Språk:
- Snakker klart og kan ha en samtale om daglige emner.
- Kan si navn, adresse, alder og fødselsdato.
- Spør om betydninger av ord, og kan beskrive hva eks. En kniv kan brukes til.
- Liker å lytte til historier, synge og drive med rim og regler.
- Liker vitser og gåter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar